dinsdag 21 juni 2016

Slabonen zaaien

Dinsdag 14 juni slabonen gezaaid in de kweekbak. De zaden van een slaboon zijn vrij groot. Ik heb de kweekbak gevuld met zaai en stek grond. Zorg dat dit geen kluiten bevat, maar goed fijn en los is. Prik een gaatje met je vinger ongeveer 2/3 cm diep, stop het zaadje hierin en dek het voorzichtig toe met wat grond. Plant de zaden niet te dicht op elkaar maar geef je ze wat ruimte.

Ik heb er voor gekozen de slabonen voor te zaaien, je kunt ze ook direct zaaien in de volle grond, maar de kans dat ze dan opgegeten worden door vogels is vrij groot.

7 dagen later zijn de zaden bij mij al voorzichtig begonnen met kiemen. Zorg ervoor dat je de grond goed vochtig houdt. Slabonen staan erom bekend dat het een gewas is dat erg snel geoogst kan worden. 

Zelf heb ik er voor gekozen om stambonen te zaaien, dit blijven uiteindelijk kleine struikjes. Je kan ook voor stokbonen kiezen. Stokbonen gaan klimmen en moet je dan ook ondersteunen met stoken. Deze planten kunnen tot wel 2,5 meter hoog worden. De opbrengst is dan vaak ook hoger dan bij stambonen.

Slabonen worden in de volksmond ook wel sperziebonen genoemd. Maar als je zaden gaat kopen wordt vrijwel altijd de naam slabonen gebruikt. In principe zijn ze dus hetzelfde.

Later meer over het vervolg van de groei van mijn slabonen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten